Det var en gång om naturvetenskap


Jag simmade så länge att benen skakade. Den här dagen också. Jag är där när dörrarna öppnar. Två timmar innan morgonlektionen på högskolan. Barn, natur och teknik heter den nya kursen. Naturvetenskapens frågor. Den lilla tittar på världen och funderar. Vad är vatten? Varför är himlen blå? Vem släcker stjärnorna på dagen? Och vi måste ge svar de kan förstå. Vi ska veta precis allting, om så bara på en låg nivå. Hur dricker träden? Vem gör vinden? Vad är regnbågen? Vi läser didaktik och ekologi första dagen. - Läran om sambanden mellan organismer i dess naturliga miljö. En repeterande genomgång av fotosyntesen. Ljus och tillverkning. Och vi kan göra sagor om vattenmolekylen som är glad och påminner om Disney. Sedan ser barnet på Fantasia och utbrister; titta, en vattenmolekyl!


Vi sitter i laborationssalen. Prövar ytspänningen och leker med vatten som lösningsmedel och transportmedel. Varmluft och kalluft. Häller försiktigt ner oljan i provröret med vatten. Några droppar diskmedel. Blåser bort luft med ett sugrör. Det är vad allting handlar om - luft och vatten, och timmarna därefter blir det ljud och ljus. Transversella och longitudinella vågrörelser. Ljusets brytningar i vatten och speglar. Vad det är som ögat ser och hur. Människor försvinner genom polaroid och regnbågens färger kommer genom ett glas. 


Jag köpte Bosse Bulldog för jag hade lust. Placerar honom på bordet bland groggar och vin. Hon börjar. Trycker nervöst ner ett av hans hundben. Bosse sover vidare. Min tur, eller otur? Tur. Vaknar han så hugger han och då kan skrämda groggar flyga genom rummet. Han hugger mig på femte benet. Fem klunkar. Vi bränner popcorn i kastrull och dansar ut på stan. Förnedrande fylla bland nyblivna studenter. Vi stannade hela natten, eller kanske bara till midnatt. Gjorde smörgåsar som vi glömde att äta och spillde vatten men glömde varför vi var blöta. Vi föll ihop och sov ett halvt dygn. Fredag eftermiddag simmade jag bort bakfyllan på den långsamma sidan av bassängen.



Bosse Bulldog



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0