Det var en gång på fantasins grund


Det är julbord i yxhammargården, fastän det inte hör julen till. Skinkan och musten får vänta till den stora dagen, säger han och bjuder på lyx. Men lyx faller mig sällan i smaken, och jag grimaserar åt förrätten i smyg. Sedan låtsas jag att jag inte har ätit på en hel vecka och då smakar den mögliga osten genast bättre. Precis som jag ibland låtsas när jag går omkring uttråkad på stan, att jag besöker den här planeten för första gången. Då tror jag att cyklarna är djur och bilarna likaså och förundras över affärer och affischer, och förstår inte alls vad kläder är för någonting. Och nu äter jag den mögliga osten, för jag har inte ätit på en hel vecka. Kanske har jag inspirerat mig själv alldeles för mycket, i mitt förskolearbete om fantasins grund.  

Jag ser mig omkring i lyxen. Ett ljus står på sned i den perfekta kristallkronan och sedan ännu ett och ännu ett, och jag hånler åt perfektionen. Jag är inte lätt att roa på ett ställe som det här. Men när dansken pratar med dialekt som jag aldrig förstår, upplever jag en nostalgisk känsla ifrån Afrika. Och när hon delar ut sånger till gästerna sneglar jag på texten och skiner upp. Sedan stampar jag takten med klacken och garvar mig igenom hela den dåliga översättningen. Översättningsprogram i datorn kan ge irriterande resultat, men den här gången åstadkommer de skrattattacker med ryggsmärtor som följd. Kanske för att skratten hetsar varandra, kanske för att vinglaset är tömt. (Försök att sjunga nedanstående klassiker, om du kan)

Därefter kommer fredag. Han och jag besöker Naturhistoriska Museet och tar en kvällstur till Liseberg. Äter renkött med lingon och delar på en varm choklad i de vita andetagen. Jag köper några kylskåpsmagneter, olika dem jag köpte på Museet. Vi betalar även det överdrivna priset för entrén till isbaren där min isdrink i isglaset strax glider över issoffan och kraschar. Kylan ansatte fingertopparna, och vi tog in på hotell. Med utsikt över Bergakungen smög vi oss sedan ner till biljettautomaten. Men medan New Moon visades i salong ett, längtade jag allra mest upp till badkaret på hotellrummet.

Därefter kommer lördag. Han och jag åt en lagom hotellfrukost och checkade ut. Ut i kylan och julhandeln. Jag köpte en kylskåpsmagnet men det var enda fyndet. Ville köpa nya kläder till glöggfesten på kvällen också men insåg återigen att det nuvarande klänningsmodet inte faller mig i smaken. Precis som glögg inte faller mig i smaken. Precis som möglig ost. Istället sörplar jag vitt vin och viskar, eller lyssnar på den stora samlingen av kusiner och familj i vårt lilla vardagsrum. Men han var också där, han som är lite mindre. Och ju senare klockan slog, desto fler spel i kort lade han ut i brist på någonting roande. Så jag blinkade åt honom och frågade om han kan läsa mina tankar. Sedan övar vi några gånger i smyg, i den mörka trappan, och visar sedan upp hans magiska krafter inför publiken. Kanske har jag inspirerat mig själv alldeles för mycket, i mitt förskolearbete om fantasins grund.   


Bjällerklang (genom översättningsprogram):

 
Beautiful genom snön i en häst öppen släde
Över fälten vi gå skrattar hela vägen;
Bells på bob-tail ring, Making Spirits Bright
Vad roligt det är att rida och sjunga en sång sleighing kväll

 
(Chorus)

Jingle Bells, Jingle Bells, Jingle all the way!
Åh vad roligt det är, i en häst öppen Sleigh Ride
Jingle bells, jingle bells, jingle all the way!
Åh vad roligt det är, i en häst öppen Sleigh Ride

En eller två dagar innan, jag trodde ja skulle ta en tur
Och snart Miss Fanny Bright satt vid min sida;
Hästen var mager och tunn, verkade olycka hans lott;
Han kom till en bank springa och vi fick upsot

Chorus

En eller två dagar innan den historien jag har att säga
Jag gick ut i snön, och på min rygg jag föll;
En gång gick med i en häst öppen släde
Han skrattade när jag var där, men snabbt körde iväg

Chorus

Nu är marken vit går det medan du är ung
Ta flickorna ikväll och sjunga den här Sleighing song;
Spela in bob-tailed bay två-forty som hans snabbhet
Hitch honom till en öppen släde och crack! De kommer att ta täten


Följt av en liten snapsvisa

Hej tomtegubbar, träffades i glasen
Och låt oss vara glada
Hej tomtegubbar, träffades i glasen
Och låt oss vara glada
En liten tid,
Vi bor här
Med en massa stora kostnader och olägenheter.
Hej tomtegubbar, träffades i glasen
Och låt oss vara glada!




Figur från naturhistoriska



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0