Det var en gång dagen efter


Skäms! Skäms för att jag försov mig hela tjugo minuter av Oscarsgalan, 00:23 för att vara exakt, och missade första steget på röda mattan. Det är ju pinsamt! Vid det laget hade jag fått ihop nästan två timmars sömn och var nöjd och glad. Det var däremot inte Han, som vaknade när jag rörde på mig. Men nu är jag med. Nu prasslar jag lite i godispåsen, SSCH! Okej, okej, kanal nio räcker. Orvar vakar ifrån Stockholm. Livesändningen har billioner tittare och i Danmark sitter elvahundra människor i biosalonger som visar hela festen från början till slut. Fula klänningar, allvarligt talat, men vem fan bryr sig.

Hugh Jackman är kvällens värd och det var han värd. Jag försöker skratta tyst (istället för högt) när han placerar ansiktet i alla Benjamin Buttons åldrar i sången. Och, visst, det kan tyckas orättvist att Robert Downey Jr är en amerikan som spelar en australiensare som spelar en afroamerikan, medan han själv är en australiensare som spelar en australiensare i en film som heter Australia. Ssssch! Anne Hathaway är sexig som Richard Nixon på scen. Och Joaquin Phoenix får nog räkna med att hans "före detta" kollegor kommer att driva med honom ett tag till.


Hyllningen av Ledger var kort men tårfylld. Visst förtjänade han det. Oscarstatyetten går till hans Mathilda i framtiden. Jag verkar vara en av de få som tror att han hade vunnit lika stort även om han hade levt. Men att Sean Penn faktiskt vann över högtippade Mickey Rourke fick mig att skryta hela dagen även om det inte var mitt pris. Det var en manlig huvudroll som verkligen förtjänade en Oscar för en fantastisk homosexuell insats. Har du inte sett Milk, så se den, tillsammans med Changeling, The Visitor, The Dark Knight, Benjamin Button, och såklart, den stora vinnaren av åtta Oscars, Slumdog Millionaire.

Natten är underbar och underhållande men går fort, som vanligt.
Kasta sig i sängen, sova någon timma, och sedan stiga upp till det tidiga morgonsemenariet på högskolan.




James Franco och Sean Penn, Milk


Kommentarer
Postat av: Theresé

Tänk att du kollar på det...jag hade också min period då jag varje år kollade på Oscars Galan, men nu är jag för trött för det, börjar kanske bli gammmal ;)

Och btw, seminarier suger. haha

2009-02-23 @ 21:49:59
URL: http://theresesievanen.blogg.se/
Postat av: Lina

Oscarsgalan är ju årets höjdpunkt i TV-väg. Jag skulle få magknip om jag missade det. Hade inga stora planer på att ta mig till skolan idag, men fick iallafall ihop över tre timmars sömn, och det räckte ju. Den dagen jag blir för trött för att ta mig upp morgonen därpå kommer jag börja sjukanmäla mig från det framtida arbetet jag förhoppningsvis har. Fast det är ju inte lika stor fest om man inte sett majoriteten av de nominerade filmerna. Det gäller att passa på medan man kan och har tid till sånt, kanske.

2009-02-23 @ 22:33:26
URL: http://pajron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0