Det var en gång litegrann på låtsas


Vi gjorde ett besök där det är så billigt. För att fylla det sista i förrådet av samlade föremål, som ökat under alla år i väntan på det stora uppbrottet. Varför känns det alltid så förnedrande att budgethandla? Jag vill inte ens uttala namnet på platsen. Men nu hänger jag där halvt över vagnen, skjuter på med ena foten och rullar fram i full fart i de ännu lagom folktomma korridorerna mellan hyllorna. Wiieee! Så flyger kepsen av och jag skrattar lite för mig själv och låtsas att det var med mening. Den här kanske, den här? Jag tar den här! Anteckna varje litet pris på lappen i bakfickan, för min budget ligger på den exakta lusentappen. Lusentappen, tusenlappen. Gummiband, 3 kr. Pennvässare, 2 kr. Ugnsform, 29,50. Men Herregud! Och så den, och den, nej förresten inte den, men den. Så kraschar vi över gränsen, sjunker något när man plockar bort en sak eller två, men upp igen när man hittar lite till.


Fan vad tråkigt det måste vara att va rik. Att aldrig få chansen att petigt välja och välja bort. Aldrig längta, eller känna tillfredsställelse när man har fullgjort ett fynd. Istället alltid köpa det man vill ha, när man vill ha det. Aldrig spara och sedan glädjetjuta när den stora dagen kommer. Fast, det är klart. Man har ju råd till det där perfekta hemmet, den dyra hobbyn, alla resorna och upplevelserna, och behöver aldrig spendera sin dyrbara tid på deprimerande sysslor. Aldrig behöva skriva skrynkliga ord på en servett under bilresan hem, bara för att man lade tillbaka det där kollegieblocken för 14,90. Vad är egentligen värt mest? ... GÖR MIG RIK, eller? (pet, pet) Hörru, GÖR MIG... åh, titta vad billigt, den tar jag! Jamenar, jag kanske kommer att behöva den, någon gång... om ett år eller så. Bäst att köpa, det är inte så billigt någon annanstans. Eller? Eh... Jaha Fröken Svår, hur ska du ha det nu? Jag känner bara igen en svala när den flyger. Vad är egentligen värt mest? Kanske en kastrull utan lock för 39,95.


Högtalarna knastrar. Jag går omkring och låtsas vara rik och hör ingenting. Dom nämner någonting om explosiva ämnen och en väntat explosion. Vah!? Vi kan kontakta Securitas här till höger för mer information. Ingen reagerar, alla går omkring och låtsas vara rika, och ingen vet hur livet borde va, inte heller jag. Minuterna därefter följs av ett dovt muller och en vibration som går igenom hela byggnaden. Ingen av oss reagerar, för vi tror att vi är rika och odödliga, eller kanske är vi bara desperata och blinda i vår fattigdom. Vi mumsar bokstavskex och delar sockerbullar med måsarna. Så fyller vi den stora gula kassen och lämnar GeKås i Ullared... Oj, jag menar... Harold´s/Harrods i London.        


Dagens favoritfynd: Star 700, 125 cm fotostativ, 99 kr. Laptop dekor 49,90.

   






Kommentarer
Postat av: Angenämt

Haha, Harold's! Harrods och Hogwarts.

2009-06-17 @ 15:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0